Joan 16:23-28 BCI
23Aquell dia no em fareu cap més pregunta. »En veritat, en veritat us ho dic: tot allò que demanareu al Pare en nom meu, ell us ho concedirà. 24Fins ara no heu demanat res en nom meu; demaneu i rebreu, i la vostra alegria serà completa.
25»Us he parlat de tot això amb imatges, però arriba l’hora que ja no us diré res més valent-me d’imatges, sinó que us parlaré del Pare amb tota claredat. 26Aquell dia demanareu en nom meu, però us dic que no hauré de pregar al Pare per vosaltres: 27és el Pare mateix qui us estima, ja que vosaltres m’heu estimat i heu cregut que jo he sortit de Déu. , 28He sortit del Pare i he vingut al món; ara deixo el món i me’n torno al Pare.
“Copyright © 2021 National Council of Churches of Christ in the United States of America. Used by permission. All rights reserved worldwide.”
Reflexió on Joan 16:23-28 BCI
Inspiració - 2026-05-16 Pregària diària
El fragment de l’Evangeli de Joan d’avui s’emmarca en el gran discurs de comiat que Jesús adreça als seus deixebles després de rentar-los els peus. Jesús encara és viu, però pròpiament aquí qui parla és el Jesús glorificat segons l’experiència de la comunitat joànica.
Un tema de fons que es planteja és el de la pregària d’intercessió: «demaneu al Pare en el meu nom». Es tracta d’acudir a Jesús per assolir del Pare allò desitjat. Una cosa semblant a quan el nen petit vol assolir una joguina i acudeix a la mare —que veu més propera— a fi que faci arribar el seu desig al pare. Es tracta, doncs, d’arribar al Pare —que és la plenitud del nostre goig— mitjançant el Fill.
D’alguna manera Jesús dona la volta o complementa aquest propòsit. Ve a dir als seus deixebles que no cal aquesta petició d’intercessió perquè «el Pare ja us estima» i, per tant, no deixarà d’atendre el més veritable dels nostres precs. Però hi afegeix una nota important: el Pare ja us estima «perquè m’estimeu a mi i creieu que jo vinc d’ell». És, doncs, també l’estimació i la confiança en el Fill la que condueix a la plenitud de l’amor del Pare. Això ens porta a complementar l’afirmació anterior: desitgem (i necessitem!) anar al Pare mitjançant el Fill, però també anar al Fill mitjançant el Pare o, altrament dit, demanar al Pare l’estimació i confiança en el Fill, que ens portarà vers la plenitud o comunió de vida en Déu. Això és el que demanava sant Ignasi a Déu Pare: «ser posat amb el Fill» com a via segura per a arribar a ell.
Carles Marcet sj