John 16:5-11 BCI

5Però ara me’n vaig al qui m’ha enviat, i cap de vosaltres no em pregunta on vaig, 6Bencara que la tristesa us omple el cor perquè us he parlat així. 7Amb tot, us dic la veritat: us convé que me’n vagi, perquè, si no me’n vaig, el Defensor no vindrà a vosaltres; en canvi, si me’n vaig, us l’enviaré. 8I quan ell vindrà, posarà el món en evidència pel que fa al pecat, a la justícia i a la condemna: 9pel que fa al pecat, perquè no creuen en mi; 10pel que fa a la justícia, perquè me’n vaig al Pare, i ja no em veureu més; 11i pel que fa a la condemna, perquè el príncep d’aquest món ja ha estat condemnat.


Reflexió on John 16:5-11 BCI

Inspiració - 2026-05-12 Pregària diària

Els deixebles estan tristos perquè Jesús els deixarà. Ell els consola assegurant-los que, al contrari del que pensen, és millor que se’n vagi. Si Jesús no se’n va, l’Esperit, el Paràclit, no vindrà.

Mentre Jesús és amb els seus deixebles en la seva forma física, la seva presència és limitada. Està bé mentre estan tots junts, però què passaria si s’haguessin de dispersar per a fer la seva feina? I què passaria amb els molts deixebles de llocs llunyans que no tindrien mai l’oportunitat d’estar en contacte directe amb ell?

És a través de l’Esperit de Jesús —el Jesús ressuscitat i ascendit— que ell pot continuar essent amb el seu poble en tot moment i en qualsevol lloc de la terra. Sí, és millor que Jesús se’n vagi per a tornar a través de l’Esperit.

I l’Esperit… «demostrarà al món el seu error sobre el pecat, la justícia i el judici»… És a dir, l’Esperit revelarà l’error del món —aquest món purament secular— en no posar la seva confiança en el camí de Jesús.

El pecat del món és principalment la incredulitat, una «manca de preparació» per a obrir la ment a la visió de la vida que Jesús ofereix. L’Esperit mostrarà clarament la veritat de Jesús en la seva afirmació de venir de Déu i de ser la Paraula de Déu per al món. L’Esperit revelarà el sentit de la mort de Crist com la condemna de tot el que és dolent en el món, sobretot en la seva negació de l’amor com a centre de la vida.

En el fòrum de la consciència dels deixebles, l’Esperit ens porta a veure:
– Que el pecat bàsic és la negativa a creure en Jesús.
– Que, tot i que Jesús semblava haver mort en desgràcia, la justícia ha triomfat perquè ell ha tornat al Pare.
– Que el «príncep d’aquest món» ha estat condemnat a través de la mort de Jesús.
En quin costat estic jo: en el de l’Esperit o en el del món?

Josep Maria Bullich sj